MedGAIMS, turisme mediterrani gamificat

MedGAIMS

Any: 2019-2022
Ubicació: Vilanova i la Geltrú (Catalunya), l’Alguer (Sardenya), Beirut (Líban) i Amman (Jordània).
Tema: gamificació, promoció turística.

MedGAIMS és un projecte europeu finançat en el marc del Programa ENI CBCMED, de cooperació transfronterer entre països de la regió euro mediterrània. La iniciativa compta amb un finançament de 2.400.000€ dels quals Neàpolis en gestionarà un total de 240.000€.

El projecte està liderat per l’AUB, American University of Beirut, Líban. Aquesta universitat està considerada com una de les millors universitats del món àrab. A més de Neàpolis s’han involucrat també com a socis del projecte la fundació i2Cat (Catalunya); la Fondazione Alghero de Sardenya (Itàlia); la DGA, Direcció General d’Antiguitats del Líban; la DoA, el Departament d’Antiguitats del Ministeri de Turisme i Antiguitats de Jordània i la JUST, Jordan University of Science and Technology, Jordan, Irbid.

Destinacions gamificades
MedGAIMS es mou entre dos mons: els jocs i el turisme. El projecte té com objectius estratègics revolucionar l’experiència turística a través d’aplicacions físiques i virtuals, augmentar els fluxos turístics cap a unes destinacions particulars i crear llocs de treball i iniciatives per empresaris de la gamificació. Per tant, el desenvolupament dels jocs no es fa només per diversió sinó que té una orientació estratègica de desenvolupament turística i de promoció de la ciutat.

El punt central de MedGAIMS és que fa servir la gamificació, és a dir, l’aplicació de disseny de jocs, per crear experiències per als turistes. Oferir aquestes experiències pot donar un avantatge competitiu a les destinacions menys conegudes, ja que augmentarà el seu atractiu. Però la gamificació és culturalment sensible, no tots tenim el mateix sentit del que és divertit, per tant, és necessària una avaluació multicultural i transfronterera de les iniciatives abans d’obrir-les als turistes internacionals.

Quaranta jocs per a vuit destinacions
Es desenvoluparan uns 40 jocs per a 12 localitats turístiques, en 8 destinacions. Els jocs locals pretenen fomentar l’exploració de més llocs, promoure les estades més llargues, i les visites de tornada. D’aquesta manera, els actors públics i privats col·laboren de manera conjunta, treballant i pensant junts com a innovadors del turisme i empresaris del joc.

El projecte es basa en les comunitats locals per conceptualitzar i implementar jocs, a través del foment de l’autoocupació i d’iniciatives que ofereixen oportunitats d’ocupació, qualificades (tecnològiques) i poc qualificades (manuals i organitzatives), tant per a joves com per a dones. Els recursos locals, les prioritats i els objectius per als diferents segments turístics (interacció social, educació, entreteniment) guiaran les decisions en la selecció del joc. Les opcions estratègiques es reflectiran en 8 plans de destinació.

Principals contribucions del projecte
El projecte pretén integrar la gamificació en les estratègies públiques de gestió de destinacions turístiques com a eina útil i efectiva. Al mateix temps busca donar suport a actors privats per a la cooperació privada en el desenvolupament d’iniciatives gamificades en destinacions turístiques.

D’altra banda, el desenvolupament d’estratègies i d’iniciatives gamificades portarà al desenvolupament de la indústria creativa digital i analògica durant el procès de creació de les mateixes. El mateix desenvolupament de les iniciatives gamificades en espais patrimonials portarà a la interacció entre sector privat i públic. L’execució de les experiències gamificades facilitarà la creació de llocs de treball i/o models de negoci privats en la sostenibilitat final del projecte. A més, l’ús de la gamificació permetrà incrementar i prolongar l’experiència turística, obtenint més beneficis per a la comunitat local, el teixit empresarial i el propi territori.