Bessó Digital VNG

El Bessó Digital és una tecnologia que permet replicar objectes, llocs, sistemes físics o processos. Juntament amb la Internet de les coses (IoT, en anglès) fa possible crear escenaris artificials per a tota mena d’indústries.

El bessó digital mostra la realitat mitjançant una combinació de dades físiques i virtuals. Per recollir aquestes dades és necessari incorporar sensors que combinen la realitat augmentada o virtual, la intel·ligència artificial, el Machine Learning i la internet de les coses, que mostra en temps real el que està passant al món real però en una realitat simulada. L’ús de sensors permet preveure o predir innombrables situacions, comprovar tot tipus d’escenaris possibles sense la necessitat de prototipatges cars. El bessó digital formarà part de la nostra realitat i serà clau per la indústria 4.0.

Vilanova i la Geltrú 4.0

Vilanova i la Geltrú des de l’any 2006, s’ha consolidat com a  ciutat especialitzada en tecnologies emergents i immersives, amb l’objectiu de promocionar l’ecosistema innovador, potenciant les empreses de tecnologies de la informació i la comunicació, els mitjans de comunicació i les indústries creatives.

La ciutat col·labora a través de Neàpolis amb l’Escola Politècnica Superior d’Enginyeria de Vilanova i la Geltrú (EPSEVG-UPC), la Fundació i2Cat, la Xarxa Europea de Living Labs i la xarxa DIH4CPS, entre altres socis.

Neàpolis és l’Agència Pública d’Innovació de l’Ajuntament de Vilanova i la Geltrú. La funció de Neàpolis és potenciar l’educació, l’emprenedoria i les polítiques de promoció econòmica, centrades en les tecnologies de la informació, la comunicació i la creació.

Neàpolis és un ecosistema on col·laboren emprenedors, ciutadans, empreses, administració pública i centres de recerca.

Neàpolis forma part d’un ecosistema en el qual conviuen entorns d’innovació i recerca, formació i divulgació tecnològica i activitat empresarial. Actualment, compta amb més d’una vintena de connexions internacionals sòlides, col·laborant en diferents projectes.

Aquests són alguns dels projectes relacionats amb tecnologies disruptives que lidera Neàpolis:

Tech Revolution: Projecte que forma part d’una xarxa de transferència anomenada URBACT Transfer Network. Es tracta d’una iniciativa, que va començar al Regne Unit, centrada en un programa d’èxit empresarial d’assistència a Vilanova i la Geltrú i Digital Media Center (DMC).

DIH4CPS: Iniciativa per fomentar els Digital Innovation Hubs (DIH), amb la integració de la interoperabilitat en els sistemes ciberfísics (CPS) de les Pimes europees que crearà una xarxa interdisciplinària de DIH i proveïdors de solucions en aquesta tecnologia en diferents sectors

Àrea 5G Penedès : Projecte centrat en diferents qüestions estratègiques com la millora d’aspectes d’eficiència energètica, salut, internet de les coses, mobilitat i vehicles connectats, mitjançant un laboratori virtual situat a Neàpolis amb la Fundació i2Cat i el projecte europeu MedGaims. Vilanova i la Geltrú, a través de Neàpolis, ha agilitzat els processos i ha integrat els serveis de l’administració pública hiperconnectats, gràcies al suport 5G.

MEDGAIMS: És un projecte internacional basat en la recerca i l’experimentació sobre la gamificació aplicada a destinacions turístiques per millorar les experiències dels visitants. Aquest projecte desenvoluparà jocs en format físic i virtual per crear deu experiències diferents que els jugadors seguiran, gràcies a la geolocalització a Vilanova i la Geltrú.

VR Lab: Laboratori de realitat virtual gestionat per l’Àrea Media Internet de la Fundació i2CAT.  Crea&Play és un espai nou situat a Neàpolis dedicat a l’aplicació de noves tecnologies i un centre de gamificació per orientar a emprenedors i empreses.

Sobre el projecte Bessó Digital VNG

L’Ajuntament de Vilanova i la Geltrú i Neàpolis lideren aquest projecte i tenen la capacitat de gestionar dades de la ciutat, promoure l’emprenedoria, la internacionalització, la tecnologia i la creativitat.

L’Ajuntament gestiona diferents dades com serveis socials, econòmiques, empresarials, energètiques, entre d’altres. Per gestionar totes aquestes dades és necessari implementar la tecnologia de l’internet de les coses i introduir sensors per tota la ciutat.

A Vilanova i la Geltrú ja hi ha implantats diferents tipus de sensors per a la recollida de dades, però aquest projecte pretén gestionar totes les dades aportades per la implantació de sistemes d’informació digital amb l’ajuda de les tecnologies emergents.

L’objectiu principal d’aquest projecte és la implementació de noves metodologies i recursos tècnics creant una plataforma de model de Bessó Digital per a una gestió intel·ligent de la ciutat i de les diferents activitats econòmiques. El desenvolupament d’una plataforma de Ciutat Bessó Digital (en la qual s’integraran dades reals sobre temes determinats) podria ser de gran utilitat per a l’administració pública, per als agents econòmics locals i pels ciutadans. La plataforma mostrarà el dia a dia de la ciutat en temps real i permeten fer simulacions per la presa de decisions en l’operabilitat de la ciutat.

La plataforma Bessó Digital tindrà diverses funcionalitats com crear un repositori amb totes les dades recollides dels sensors difosos per la ciutat i una base de dades de ciutat capaç de presentar aquestes dades en temps real. Per alimentar aquesta base de dades utilitzarem dades històriques i també les dades recollides pels sensors. Es valorarà la possibilitat d’emprar altres bases de dades territorials com Sentilo de la Diputació de Barcelona.

Aquesta plataforma comptarà amb un conjunt d’eines d’intel·ligència artificial que permeten fer previsions, simulacions sobre l’impacte de les decisions i comparacions automàtiques.

La plataforma podrà establir comparacions automàtiques entre dades de diferents barris de la ciutat o entre Vilanova i la Geltrú i altres ciutats.

No obstant això, amb l’avenç de les tecnologies 5G i les noves innovacions en tecnologies Smart City, cal incloure també les realitats immersives. Per això, Vilanova i la Geltrú continua col·laborant en R+D+I amb la Fundació i2Cat i l’Escola Politècnica Superior d’Enginyeria EPSEVG-UPC. Una nova línia del projecte és poder introduir a la base de dades les imatges recollides a partir de les tecnologies immersives, com imatges 3D i reproduccions en 360º. D’una banda, cal utilitzar sensors que incloguin aquesta tecnologia per acumular-los a la base de dades, i, per altra banda, la plataforma ha de mostrar en temps real totes les imatges captades pels sensors. L’Ajuntament de Vilanova i la Geltrú està preparant una flota de Smart Cars per incorporar aquestes tecnologies immersives.

Un altre dels objectius del projecte és oferir un visionament integral del funcionament de la ciutat per tal de servir de model a les administracions públiques, empreses, centres de coneixement o organitzacions, sobre com gestionar la complexitat d’una ciutat en l’era de la intel·ligència artificial.

El projecte pretén definir estratègies singulars de les ciutats. És a dir, ajudar en la definició d’estratègies de desenvolupament a partir de les singularitats de cada ciutat que vol aplicar les tecnologies disruptives.

Estem creant un model de ciutat que permet construir diferents escenaris sobre diferents aspectes de la nostra ciutat -mobilitat, sostenibilitat, silver economy i economia digital-.

Vilanova i la Geltrú és pionera en l’aplicació del concepte Bessó Digital en una ciutat i per això encara queda molt per aprendre sobre l’aplicació d’aquestes tecnologies.

La ciutat és centre de referència en tecnologies immersives, de manera que afegeix valor i genera nous escenaris propicis per a la inversió i la implantació de la ciència i la innovació a Europa.

Bessó Digital VNG

Any: 2022-2024

Ubicació: Vilanova i la Geltrú

Tema: Digital Twins, IoT, sensorització, Smart City

Més informació: Bessó digital local a Vilanova i la Geltrú

Notícies relacionades