Postgrau en
Disseny Interactiu: Realitat Virtual, Realitat Augmentada i 3D

Presentació

Edició

1a Edició

Crèdits

15 ECTS (185 hores lectives)

Modalitat

Semipresencial 
Les assignatures en línia combinaran hores de vídeo, hores en línia síncrones i hores de treball personal.

Idioma d'impartició

Espanyol

Preu

4.100€
Condicions especials en el pagament de la matrícula i campanya 0,7%
Aprofita les condicions especials de matrícula en aquesta ronda d’admissió! Formalitza la teva matrícula fins al 19 de desembre. Consulta amb la teva assessora.

Dates de realització

Data d’inici: 07/02/2025
Data de fi: 21/06/2025 

Horari

Divendres: 16:00 a 21:00 
Dissabte: 09:00 a 15:00

Lloc de realització

EPSEVG – Escola Politècnica 
Superior d’Enginyeria de Vilanova i la Geltrú
Av. Víctor Balaguer, s/n
Vilanova i la Geltrú

Per què aquest postgrau?

Les realitats esteses estan transformant radicalment diversos sectors, des dels videojocs fins a la indústria, passant per la salut i l’educació. Aquest creixement exponencial genera una demanda creixent de professionals especialitzats en aquestes tecnologies. Per posar un exemple, segons Statista, el mercat global dels videojocs va superar els 400.000 milions de dòlars el 2023, un clar indicador de l’impacte econòmic d’aquest sector, per posar-ho en context això és un volum de negoci superior al món de la música i el cinema conjuntament. Empreses com Ford, IKEA i Boeing ja han implementat amb èxit solucions basades en realitat virtual i augmentada, millorant la seva eficiència i reduint costos.
El postgrau en Disseny Interactiu respon a aquesta necessitat del mercat, oferint als estudiants les eines i coneixements per desenvolupar-se en un sector amb un futur prometedor, i sobretot transversal. Per poder fer front als nous reptes que es presenten, aquest postgrau ofereix mostrar algunes de les eines més utilitzades en el món així com les tendències més innovadores. Amb motiu de poder oferir una visió 360° també es formarà als participants en aquelles tecnologies més avantguardistes, com el Spatial Computing que està liderant Apple, o la Virtual Production on Unreal és l’eina de referència.
Tot això sense mencionar la IA generativa, la tecnologia disruptiva que ha vingut per accelerar la creació de continguts digitals des de tots els seus vessants.

Aquest postgrau és una porta oberta a les oportunitats del futur. Amb un enfocament innovador, et prepara per a un sector en constant evolució com la realitat immersiva, una tecnologia que està transformant la manera en què vivim i treballem. Tindràs l’oportunitat de desenvolupar habilitats creatives i tècniques d’alt valor al mercat laboral, i  podràs accedir a un camp professional amb una demanda creixent. A més, la transversalitat d’aquesta disciplina permet aplicar els seus coneixements a una àmplia varietat de sectors, multiplicant les teves opcions professionals.

Objectius

  • Participar activament en equips multidisciplinaris, aportant solucions innovadores i creatives en l’àmbit de les tecnologies immersives.
  • Conèixer els últims avenços en realitat immersiva i les perspectives de futur, per tenir una visió actualitzada i estratègica del sector.
  • Comprendre les aplicacions de la intel·ligència artificial generativa per crear solucions més innovadores i eficients en  l’àmbit de la realitat immersiva.
  • Analitzar i aplicar les eines de realitat immersiva i IA en diferents àmbits, identificant oportunitats per a la seva implementació en indústries com l’educació, el turisme, el disseny, entre d’altres.

A qui va dirigit?

  • Professionals del disseny, audiovisual i creatius digitals: Persones amb experiència en disseny gràfic, audiovisual o interfícies d’usuari (UI/UX) que volen explorar les possibilitats de la realitat immersiva per crear experiències digitals més atractives i innovadores.
  • Enginyers, programadors i desenvolupadors: Enginyers informàtics o de producte, programadors, i desenvolupadors de videojocs interessats a dominar eines i llenguatges específics per a realitat virtual (RV), realitat augmentada (RA) i realitat mixta (RM), així com a crear experiències de joc més immersives.
  • Emprenedors i entusiastes de la tecnologia: Emprenedors interessats a crear startups en el sector de la realitat virtual i augmentada, així com aficionats a la tecnologia que volen desenvolupar els seus propis projectes en l’àmbit digital i immersiu per interès personal o professional.

Continguts formatius

Relació d'assignatures

  • Fonaments d’Agile en el disseny interactiu: introducció als principis i valors d’Agile i com aplicar-los a projectes de realitat virtual, realitat augmentada i 3D.
  • Scrum i Kanban en el disseny interactiu: metodologies àgils específiques i les seves aplicacions en el disseny interactiu.
  • Disseny centrat en l’usuari en entorns immersius: com dissenyar experiències interactives que s’adaptin a les necessitats i les preferències dels usuaris.
  • Prototipat i testing en entorns virtuals lligats a les eines i tècniques per crear prototips i fer proves d’usabilitat en entorns de realitat virtual, realitat augmentada i 3D.
  • Gestió de projectes en disseny interactiu: planificació, seguiment i control de projectes de disseny interactiu fent servir metodologies àgils.
  • Creació i adaptació de continguts 2D i 3D per a videojoc.
  • Continguts 2D per aplicar a models poligonals.
  • Animació de continguts 3D poligonals per al seu ús en Unity.
  • Instal·lació de components per a Unity i Visual Script.
  • Creació del comportament d’elements amb Visual Script.
  • Creació d’interfície d’usuari per interactuar en escena de videojoc.
  • Incorporació de vídeo.
  • Detecció i generació d’esdeveniments.
  • Compilació per PC i dispositius mòbils.
  • Taller de narrativa immersiva.
  • Creació i edició de contingut amb Blender.
  • Metodologies de modelatge.
  • Renderitzat d’imatges i exportació de models per aplicacions externes.
  • Part pràctica: animació d’un vehicle en Blender.
  • Què és la Realitat Augmentada (AR)?
    • Història de l’AR.
    • Aplicacions de l’AR.
    • Plataformes i tecnologies AR.
    • Impacte de l’AR.
  • Desenvolupament d’aplicacions de Realitat Augmentada
    • Introducció al desenvolupament d’aplicacions AR.
    • Eines i SDK per al desenvolupament AR.
    • Disseny d’experiències AR.
    • Programació d’aplicacions AR.
    • Publicació d’aplicacions AR.
  • Consideracions ètiques i legals
    • Privadesa i seguretat en AR.
    • Problemes ètics de l’AR.
    • El futur de l’AR.

– Introducció a la Realitat Augmentada web

    • Principals eines.
    • Use-cases de negoci.
    • Sessions pràctiques amb Onirix.

Pràctica: Creació de diversos exemples durant les sessions on  s’anirà marcant els punts a aconseguir i s’aniran completant en temps real.

– Introducció a la computació espacial

    • Història i evolució de la computació espacial.
    • Aplicacions de la computació espacial.
    • Impacte de la computació espacial en la societat.

– Tecnologies bàsiques de computació espacial

    • Realitat virtual (VR).
    • Realitat augmentada (AR).
    • Realitat mixta (MR).
    • Localització i mapatge.
    • Sensors i interfícies.

– Desenvolupament d’aplicacions de computació espacial

    • Plataformes i eines de desenvolupament.
    • Disseny d’experiències espacials.
    • Interacció persona-ordinador.
    • Consideracions de rendiment i eficiència.

– Ètica i privadesa en la computació espacial

    • Implicacions ètiques de la computació espacial.
    • Problemes de privadesa en la computació espacial.
    • Directrius i bones pràctiques.

– Futur de la computació espacial

    • Tendències emergents en computació espacial.
    • Noves aplicacions i casos d’ús.
    • Reptes i oportunitats.
  • Història i context d’Unreal Engine
– Visió general de la interfície d’usuari i navegació bàsica.
– Importació d’actius: Importació de models 3D, textures, materials i animacions.
– Optimització d’actius per al seu ús en Unreal Engine.

– Creació d’entorns i escenes

    • Creació de terrenys i paisatges.
    • Utilització d’eines de modelatge per crear elements de l’entorn.

– Il·luminació i renderització

– Ús de llums i ombres per millorar l’aparença de l’escena.
– Configuració de càmeres i renderització d’imatges.

– Animació i cinemàtiques

    • Animació de personatges i objectes.
    • Creació de seqüències cinemàtiques i control de la càmera.

– Efectes visuals

    • Creació d’efectes visuals com ara partícules, foc, fum, etc.
    • Implementació d’efectes de postprocessament per millorar la qualitat visual.

– So i música

    • Importació i ús d’arxius d’àudio.
    • Configuració de so ambiental i efectes de so.

– Optimització i rendiment

    • Tècniques per optimitzar el rendiment de l’escena.
    • Ús d’eines de profiling per identificar embuts.

– Integració i exportació

    • Integració de contingut generat en Unreal Engine en altres programes o plataformes.
    • Exportació de projectes per a la seva distribució o presentació.

Projecte pràctic: Desenvolupament d’un projecte que integri els conceptes apresos durant el postgrau.

Visita a les oficines de Lavinia Next.

– Introducció a la Realitat Virtual (VR) amb Unity

 

  •  Característiques de l’equip de VR.
  •  Configuració de l’entorn de desenvolupament.
  •  Creació d’una aplicació esquelet de VR.


– Programació Avançada per a aplicacions de Realitat Virtual

 

    • Introducció a la programació amb C#.
    • Classes bàsiques de Unity.
    • Programació de l’herència.
    • Ús del polimorfisme.

– Cambra i mètodes de navegació

    • Introducció de la cambra en l’entorn.
  • Cybersickness.
  • Mètodes de navegació.
  • Flying.
  • Teleporting.
  • Walk in plau (peus, mans, braços).

– Mètodes d’Interacció

– Mètodes d’interacció.
  ○ Ús dels controladors.
  ○ Visualització de les mans.
  ○ Llançat de raig.
  ○ Detecció de gestos.
– Interacció amb interfícies.

– Realitat Virtual per a mòbils

● Creació d’una app de VR per a mòbils.

– Definició del projecte

Visita a les oficines del Departament de MiA d’I2cat.

  • Introducció a la IA generativa i futur de la intel·ligència artificial.
  • Exploració de casos d’estudi en diferents sectors.
  • Enginyeria de prompts i creativitat assistida per IA – Text generatiu.
  • Enginyeria de prompts i creativitat assistida per IA – Creació d’imatges.
  • Enginyeria de prompts i creativitat assistida per IA – Creació d’imatges avançades.
  • Enginyeria de prompts i creativitat assistida per IA – Generació de vídeos.
  • Enginyeria de prompts i creativitat assistida per IA – Creació d’àudio sintètic.
  • Enginyeria de prompts.
  • El futur molt a la vora.
  • Ètica i responsabilitat en l’ús de IA.

Titulació

Títol de postgrau en Disseny Interactiu: Realitat Virtual, Realitat Augmentada i 3D, expedit per la Universitat Politècnica de Catalunya. Emès en virtut del previst en l’art. 7.1 de la Llei Orgànica 2/2023, de 22 de març, del Sistema Universitari, i l’art. 36 del Reial Decret 822/2021, de 28 de setembre, pel que s’estableix l’organització dels ensenyaments universitaris i del procediment d’assegurament de la seva qualitat. Per a la seva obtenció és necessari tenir una titulació universitària prèvia oficial. De no ser així, l’estudiant obtindrà un certificat d’aprofitament del programa superior expedit per la Fundació Politècnica de  Catalunya. Els estudis de formació permanent de la Universitat Politècnica de Catalunya s’aproven anualment pel Consell de Govern de la Universitat. (Veure dades que consten al certificat).

Metodologia d'aprenentatge

La metodologia docent del programa facilita l’aprenentatge de l’estudiantat i l’assoliment de les competències necessàries.

Eines d'aprenentatge

S’exposen els fonaments conceptuals dels continguts a impartir, tot promovent la interacció amb els estudiants per guiar-los en l’aprenentatge dels diferents continguts i el desenvolupament de les competències establertes.

S’apliquen els coneixements en un entorn real o hipotètic, on s’identifiquen i treballen aspectes específics per facilitar la comprensió, amb el suport dels docents.

Es treballen les solucions mitjançant l’exercitació de rutines, l’aplicació de fórmules o algoritmes i se segueixen procediments de transformació de la informació disponible i la interpretació dels resultats.

Es presenten situacions reals o hipotètiques en les quals els estudiants, de forma plenament participativa i pràctica, analitzen la situació, plantegen les diferents hipòtesis i comparteixen les seves pròpies conclusions.

S’assisteix a centres especialitzats, empreses del sector o espais singulars i rellevants del sector, per tal de conèixer in situ entorns de desenvolupament, de producció o de demostració en l’àmbit del programa.

Eines que faciliten una comunicació àgil, clara i adaptada a cada situació (conferències gravades, vídeo-xats, fòrums, etc.).

Criteris d'avaluació

Es requereix com a mínim el 80% d’assistència a les hores lectives.

S’avalua la contribució activa dels estudiants en les diferents activitats proposades per l’equip docent.

Proves individuals amb l’objectiu d’avaluar el grau d’aprenentatge i l’adquisició de competències.

Pràctiques i borsa de treball

Presentació

Des del campus virtual My_Tech_Space l’estudiantat podrà visualitzar les ofertes de treball del seu àmbit de coneixement i presentar la seva candidatura confidencialment. La borsa de treball de la UPC School té un volum anual de centenars d’ofertes de treball, entre contractes laborals i convenis de col·laboració en pràctiques.

Campus virtual

L’estudiantat d’aquest postgrau tindrà accés al campus virtual My_Tech_Space, una eficaç plataforma de treball i comunicació entre l’alumnat, el professorat, la direcció i la coordinació del curs. My_Tech_Space permet obtenir la documentació de cada sessió formativa abans de l’inici, treballar en equip, fer consultes als professors, visualitzar notes, etc.

Equip docent

Direcció Acadèmica

  • Ginés Domenech, Àlex
    Periodista i publicista per la Universitat Abat Oliba CEU i Màster en Planificació de la Comunicació per la Universitat Autònoma de Barcelona. Responsable d’innovació en tecnologies immersives a l’EPEL Neàpolis, l’agència d’innovació de Vilanova i la Geltrú. Acumula més de 8 anys d’experiència en projectes relacionats amb tecnologies immersives.
  • Morillas Varón, Rafael
    Enginyer Telemàtic, professor del Departament d’Enginyeria Telemàtica de la UPC i membre del Grup de Recerca en Xarxes de Comunicacions Cel·lulars i Ad-hoc de la UPC.

Professorat

  • Blanqué Molina, Balduí
    Doctor Enginyer per la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC). Enginyer Superior en Telecomunicació i Electrònica (UPC). Des de 2010 és el cap de secció del Departament d’Enginyeria Elèctrica a l’Escola Politècnica Superior d’Enginyeria de Vilanova i la Geltrú (EPSEVG). Coordinador del màster MUESAI en electrònica i sistemes automàtics industrials des de 2014. Especialitzat en gestió de projectes amb metodologies Agile. Com a professor agregat en l’actualitat imparteix docència a EPSEVG i a l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria Industrial de Barcelona aplicant els seus coneixements en l’àmbit del control i processament digital de senyal, simulació i assaig d’accionaments elèctrics d’elevades prestacions.
  • Ginés Domenech, Àlex

    Periodista i publicista per la Universitat Abat Oliba CEU i Màster en Planificació de la Comunicació per la Universitat Autònoma de Barcelona. Responsable d’innovació en tecnologies immersives a l’EPEL Neàpolis, l’agència d’innovació de Vilanova i la Geltrú. Acumula més de 8 anys d’experiència en projectes relacionats amb tecnologies immersives.

  • Monzón Blanco, Álvaro

    Graduat en Comunicació Audiovisual i MBA per la Universitat San Jorge i amb un Màster Digital Business. Gestor de talent i apassionat de les noves tecnologies. CEO i cofundador de DeuSens, agència especialitzada a crear solucions tecnològiques interactives a mesura que combinen el desenvolupament i la creativitat. Desenvolupen solucions de Realitat Virtual, Realitat Augmentada, Realitat Mixta, Metavers per a empreses com Telefónica, Choco Flakes, Pringles, Red Bull, McDonald’s, Nestlé, Pernod Ricard o Acciona, entre d’altres.

  • Pérez Escolar, Miquel

    Desenvolupador d’aplicacions amb Unity. Fundador i CEO d’Expacia Innovation SL. Acumula més de 10 anys d’experiència en el sector audiovisual i multimèdia. Actualment, forma part del programa Oculus Start a Meta i treballa enfocat en la investigació de noves tecnologies de Realitat Virtual i Realitat Mixta en els sectors cultural i educatiu.

  • Rios Jerez, Alejandro Manuel

    Doctor en Computació per la Universitat Politècnica de Catalunya especialitzat en Realitat Virtual immersiva. Actualment, és professor a l’Escola Politècnica Superior d’Enginyeria de Vilanova i la Geltrú on imparteix classes de Programació, Desenvolupament d’Aplicacions Mòbils i Interacció i Disseny d’Interfícies. Cofundador l’estudi de videojocs VIOD Games Studio on va exercir de game designer, lead programmer i producer. VIOD desenvolupa Serious Games per a persones amb dificultats d’aprenentatge o de mobilitat. Experiència docent des de 1999 en Cicles Formatius i diverses Universitats.

  • Tormo Baldassarre, Jimena Daniela

    Llicenciada en Comunicació Social Menció Arts Audiovisuals de la Universitat Catòlica Andrés Bello (UCAB). Màster en Documental Creatiu de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). Head of Gaming & Interactive IPs a DeAPlaneta Entertainment. Membre VIP d’IMMERSIVA XR (Associació de Realitat Estesa d’Espanya), AIXR i MIA (Mission Impact Academy). Docent en Innovació, intel·ligència artificial i directora del Programa d’Alt Rendiment Creatiu EVENTS & EXPERIENCES de la Barcelona School of Creativity i Docent de Metavers i Innovació a The Valley Digital Business School.

Sortides professionals

  • Gestor de projectes immersius.
  • Especialista en projectes interactius.
  • Especialista en projectes immersius.
  • Generador de continguts especialitzat en IA’s generatives.
  • Consultor en RA.
  • Consultor en RV.
  • Creador de continguts immersius.