Una jornada de ponències i debat d’experts que presenta l’Agència dels Secrets, projecte ENI CBC Med Programme amb finançament europeu, tot compartint experiències amb altres productes de gamificació turística locals i internacionals.
La transformació de les experiències turístiques en jocs ha estat el centre de la jornada que s’ha dut a terme aquest matí a Neàpolis. Sota el nom de G&TE, persones expertes de l’àmbit turístic han parlat de com gamificar el turisme i quines són les claus per tenir èxit en aquest àmbit. Vilanova i la Geltrú disposa d’un conjunt de jocs de promoció turística, Agency of Secrets, que permeten descobrir el patrimoni, la història, curiositats i altres aspectes de la ciutat. El projecte s’ha desenvolupat en els últims tres anys, conjuntament amb altres destinacions turístiques europees, dins del projecte MedGaims.
El regidor de Promoció de Ciutat, Jordi Medina, ha estat l’encarregat d’obrir la jornada, destacant les aliances que han fet possible el projecte de jocs sobre VNG, amb entitats com ara la fundació I2cat. Medina ha parlat de les diferents línies estratègiques per la promoció turística del municipi, com ara la desestacionalització, i ha remarcat l’aposta per la innovació, “és una manera atractiva de presentar la ciutat”.
La jornada ha comptat amb diferents presentacions i un debat. El director de l’Agència Catalana de Turisme, Patrick Torrent, ha explicat la transformació de les polítiques turístiques a Catalunya en els darrers anys, “no volem atraure més turistes, el que volem és un turisme millor”. Torrent ha afirmat que “estem absolutament immersos en la gamificació”, i ha posat alguns exemples com ara la presència de continguts turístics de Catalunya a plataformes com la Play Station 4. El director de l’Agència Catalana també ha fet referència a la proposta vilanovina, i ha felicitat la iniciativa, “esteu en el camí adequat, enhorabona, és una experiència innovadora”.
En les ponències dels experts en gamificació, s’han presentat conceptes lligats a l’estratègia inicial d’establiment dels jocs i com es trasllada a les diferents tipologies de jocs.
Òscar García Pañella ha parlat de diferents aspectes que cal tenir en compte a l’hora de gamificar una experiència turística, donant importància a contingut per oferir una experiència exitosa focalitzant en narrativa, disseny del joc, estètica i la xp transmèdia. També va presentar el model d’Amy Jo Kim’s, fet servir com a suport per la resta d’experts per parlar dels usuaris. Aquesta divisió en 4 grups segons els verbs, respon a segmentar els usuaris potencials segons com es defineixen i actuen: explorar, competir, crear i col·laborar.
Noemí Blanch ha analitzat el poder del joc, i emfatitza #elpoderdeljoc i de la #gamificació amb ànima en un espai on reivindicar #laciutatquejuga, posant a Vilanova i la Geltrú com a exemple.
Maria Giovanna Fara ha exposat l’experiència de la ciutat de l’Alguer, amb la marca Play Alghero que també forma part del projecte MEDGAIMS. En aquests últims 4 anys de desnvolupament del projecte, ha compartit sinergies amb Vilanova i la Geltrú per l’establiment definitiu de l’Agència dels Secrets com a producte turístic
Tots els ponents han fet èmfasi especial en la importància dels continguts per damunt de la tecnologia. La Jornada també ha comptat amb la presentació de l’Agency of Secrets, una demostració i sessions de treball per grups.